|
Henri Cartier-Bresson
|
Ara, dostlarına ve kendisine zaman ayırmasını
biliyor. Günümüzün tek lüksü olan bu özellik, onun eserlerinde de gözüküyor... |
|
Aralık 1993 |
|
|
Gökşin Sipahioğlu
Sipa
Press |
Ara Güler bir fotografı hatırlamaya değer
kılan önemli detayları bir saniyede fotograf karesi içine
toplayabilecek esrarengiz bir seziye sahiptir. Bunlar öyle vaz geçilmez
detaylardır ki eksiklikleri fotografı sıradan yapar, konu ister günlük
yaşam, ister ünlü bir kişi olsun, mesajını alır götürür. |
|
Onun özneleri kendini gösterir. Belki çoğu
onun fotografladığı Sinan'ın mimari eserleri ya da Picasso portreleri
gibi mağrur değildir. Ara, birçok büyük sanatçı gibi öznelerini
hor görmez, onlara yaşam verir, insan onurunu ve güzelliğini yaşatır... |
|
Ara eğer başka bir çağda yaşamış olsaydı,
eserleri dünya uygarlığına ilham veren bir ressam ya da ünlü bir
yazar olurdu. |
|
Ağustos 1998 |
|
|
Marc Ribound |
Ara Güler bir fotografçıdır. Üstelik
lanet olası kadar iyi bir fotografçıdır. O şehrini, ülkesini
kelimelerle anlatabileceğinden daha iyi fotograflarla anlatıyor. O bir
dost. Dostluk onun için sansasyonel bir haberden daha önemlidir. Ancak
onu kaş göz arası yapıyor. Kim onun gülümseyişine, gözlerindeki
parıltıya direnebilir ki? |
|
Temmuz 1998 |
|
|
James A.Fox (Magnum Photos) |
Magnum Photos'da 25 yıl kıdemli editör olarak çalıştıktan
ve dünyanın en ünlü fotografcılarıyla tanıştıktan sonra geriye kalan
bir avuç eski dost içinde Ara'nın yeri bambaşkadır. |
|
O herşeyden önce çömert, zarif ve esprili bir
insandır. Tanıdığım en iyi hikaye anlatıcılarından biridir. Onun hayatı,
birçok ünlü fotojurnalistinde olduğu gibi, anektodlarla doludur. Bunlar, hiçbir
zaman filme yansımayan sadece fotograf makinalerince kısmen tespit edilmiş
olan yüzyılımızın yaşayan anılarıdır. |
|
Büyük bir gelenek olan sosyal belgeselci tarzı
benimseyen Ara'nın fotograflarında insan tutkusu ve dürüstlüğü görülür.
Onun hayatında fotograf, sinema ve edebiyat birbirleriyle kesişen ve bütünleşen
anlatım şekillerinin bir toplamını oluşturur. |
|
|
|
|
Onat Kutlar |
Ünlü Rus yazarı ve sinema yönetmeni vasili Şukşin
haklı : "Hiçbir yazarın hayalgücü, gerçekliğin hayalgücüne
ulaşamaz" Ara'nın 1950'lerde çektiği "Eminönü yağ
iskelesinde işçiler" fotografı yirmi yıldır her çalıştığım
ofiste, başucumda durur. Yirmi yıldır her fırsatta yeniden okurum bu
fotograf başyapıtını . O fotograf bitmez, tükenmez. O tek fotografta
binlerce cilt "Gazap Üzümleri" ya da "Bereketli Topraklar Üzerinde"
okumuş gibi olurum... |
|
|
Genç fotograf sanatcıları , onun, "Fotograf
sanat degildir. Bir tanıklıktır, o kadar..." sözünü anlamakta güçlük
çekerler. Bunu bir şaka, bir alçakgönüllülük gösterisi sanırlar. Oysa
bu sözün derinlerinde büyük bir meydan okuma, bir iddia yatar... |
|
Aralık 1994 |
|
|
Yaşar Kemal |
Ara, yedisinden yetmişine kadar Anadolu insanıyla
haşır neşir olur. Onun işi insanların fotograflarını çekmek, benim işim
de onları yazmaktı. |
|
İnsan Arada durağan, cansız, çok az fotograf
bulabilir. Her fotografda bir can, bir devinim vardır. Yüzsüz fotograf,
insansız fotograf, devinimsiz fotograf cekmez Ara. O işini bilir. Onun elinin
altında binlerce yıllık Anadolu toprağı vardır. Antik kentleri,
heykelleri, efsaneleri, türküleri, dünüyle bugünüyle. Ara, yaratıcılık
yeteneğinden sonra başına konan devlet kuşunun bilincindedir. |
|
|
|
|
Prof. L. Fritz Gruber |
İyi ki Ara Güler'in fotografları var, onlar
kendi dillerini konuşuyor ve tabii ki onu da anlatıyorlar. Bu fotograflar,
onun konu sınırlandırması olmayan bir insan olduğunu gösteriyor. Röportajlarının
çoğunun merkezini insanlar ve insan hareketleri oluşturuyor, hem tanınmış
hem de tanınmamış insanlar. Ve böylelikle istisnai bir hayat eseri oluşuyor.
Aynı zamanda Ara Güler mütevazılığıyla kendini hiçbir zaman sanatçı
olarak tanımlamadı, resmi söylemdeki gibi, elinde kamerası, zaman tanığı
"basın fotografcısı" olarak gördü. |
|
Ara Güler'in fotografik çalışmaları tüm dünyayı
kapsamasına rağmen, yüreği doğum yeri olan, hayallerin şehri İstanbul'da
kalmıştır. Bu da onu tüm eserlerinin içinde saklı güç ve sıcaklığı
getirdi. |
|
Agustos 1998 |
|
|
DEFTER / YAZILANLAR |
ANA SAYFA / FOTOGRAF'LI ÖZGEÇMİŞ / ARA GÜLER'LE ROPORTAJ / ARA GULER İÇİN NE DEDİLER |
ÖDÜLLERİ / KİTAPLARI / KİŞİSEL VE KARMA SERGİLERİ / BİBLİYOGRAFYA / ARA
GÜLER KLASİKLERİ |